04/03/24 – 19/04/24
Til dette projekt arbejdede vi i grupper, hvor udfordringen samt problemstillingen lød således:
Hvordan kan et digitalt produkt hjælpe med at involvere unge mellem 20-25 år i et selvvalgt eksisterende velgørenhedsprojekt eller organisation?
Udfordringen eller behovet afdækkes via kvalitative brugerundersøgelser. På baggrund af målgruppens og projektindehavers behov og udfordringer, skal I designe og programmere en digital brugergrænseflade og producere indholdselementer. Indholdet implementeres i minimum 3 mediekanaler (Fx. Web, sociale medier) , hvoraf mindst et er kodet med html, css og javascript. En indholdsstrategi per medie udvikles og formidles i en akademisk rapport (se bilag 1).
Uge 1: 4/3 – 10/3
Den første uge startede med at vi havde kick-off til projektet, sammen med Karen Malene, Thomas og Rasmus, hvor vi fik mulighed for at stille en masse spørgsmål omkring projektet og projektbeskrivelsen. Efter kick-off fandt vi sammen i gruppen og fandt ud af, hvem der skulle være projektleder, samt hvem der skulle være sammen med projektlederen til PM-møderne (project management). Derefter gik vi i gang med at skrive en gruppekontrakt, samt projektplanen som var den første leverance der skulle afleveres. Her skulle vi blandt andet beskrive projektet samt, hvordan vi som gruppe organiserer vores arbejde og opgaver. Derudover lavede vi også en interessentanalyse og en risikoanalyse.
Risikoanalyse:

Interessentanalyse:

Meget af ugen gik også med at undersøge, hvilke organisationer vi ville arbejde med og brainstorme idéer til potentielle løsninger/produkter. Her fandt vi frem til at vi gerne ville arbejde med Ungdommens Røde Kors, eftersom at de gør brug af, hvad de kalder en “ung-til-ung” politik, hvilket betyder at det kun er personer under 30 der kan være frivillige for dem. Det tænkte vi kunne være spændene at arbejde med og at det ville give mening ift. at vores målgruppe var 20-25 årige. Derudover snakkede vi om at vores kodede produkt kunne være en app, der udnytter samme princip som job-agent, men hvor det fokuserer udelukkende på frivilligt arbejde med udsatte børn og unge.
Om onsdagen lavede vi usermatrix og user stories, efter vi havde haft undervisning i det sammen med Karen Malene.


Vha. de her metoder, kunne vi skabe os en bedre forståelse for vores brugere, hvad deres mål er og hvorfor. Derudover satte vi os også sammen i gruppen for at lave nogle scenario maps, med udgangspunkt i nogle udkast til personaer som vi havde skrevet. Her gjorde vi bare brug af post-its i forskellige farver, for at kortlægge den task som brugeren/personaen gerne vil opnå, fra start til slut. Det her hjalp os igen med at få en bedre forståelse for vores brugere og hvilke mål de ønsker at opnå samt, hvordan deres rejse, gennem brugen af vores produkter, fører dem hen til det/de mål.



Her er nogle tydligere billeder af de 3 personaer vi lavede, baseret på interviews og sekundær research som vi havde udført i tidligere undervisning:



Senere ændrede vi en smule på personaerne og arbejdede videre med dem.
Resten af ugen blev brugt på at få sat vores scrum-board op ved brug af trello.com. Klik her for at se vores SCRUM board. Og derudover lavede vi også en masse sekundær research og brugte miro.com til at lave et affinity diagram ved brug af miro.com, for at organiserer vores sekundær research og undersøge tendenser og mønstre i det. Her inddragede vi også primær research vi havde samlet fra interviews som vi udførte under Brugeren 1 og 2 undervisningen.
Uge 2: 11/3 – 17/3
Vi startede ugen med at uddelegere afsnit som vi hver ville skrive til den akademiske rapport. Her valgte jeg at starte med at skrive om budskabsdesign ift. de opslag vi ville lave til sociale medier. Derefter skrev vi fælles nogle user-goals og lavede nogle task flows, baseret på de user-goals og her gjorde vi igen brug af miro.com.

Nogle i gruppen gik også i gang med at opsætte personaerne i inDesign og lave visuel research samt en lo-fi wireframe til vores produkt vi senere skulle kode.

Det var planen at vi egentlig ville begynde med at lave en paper prototype, men vi endte med at vælge det fra, eftersom at det tog meget tid og de fleste af gruppemedlemmerne prioriterede at få skrevet rapporten færdig først.
Midt på ugen begyndte vi at føle os meget frustrerede over projektet. De fleste af os var gået i gang med et afsnit til rapporten og vi var alle meget usikre på, hvordan vi skulle bruge de forskellige metoder, når vi ikke havde lavet det færdige produkt endnu. Jeg havde selv svært ved at komme i gang med mit afsnit omkring budskabsdesign, da jeg kun har prøvet at bruge metoden til at analysere allerede færdiglavede designs. Derfor var det svært for mig at finde ud af, hvordan jeg skulle skrive omkring vores brug af metoden, når vi egentlig ikke havde brugt den i praksis endnu. Jeg ved at mine andre gruppemedlemmer også havde det på samme måde.
For at komme over vores frustration, valgte vi at lave en brainstorm over, hvad vores produkter til sociale medier egentlig skulle være. Vi havde snakket om nogle idéer før, men det var rart at få det mere konkretiseret, så vi havde en bedre idé om, hvad det egentlig var vi skrev om i rapporten.


Her snakkede vi om, at vi ville lave to forskellige opslag til sociale medier, en video til TikTok og et billede-opslag til Instagram. Her ville vi så fange de unges opmærksomhed på TikTok ved brug af trends/intern humor og på Instagram ville vi lave et opslag ud fra den infografik vi også skulle aflevere, samt en mock-up af vores app (kodet produkt), hvor vi opfordre brugeren til at downloade appen.
Efter vi havde dannet os en mere klar idé om, hvilke produkter vi ville lave, var det lidt nemmere at skrive videre på rapporten.
Derudover brugte vi også den her uge på at lave interface inventory af Ungdommens Røde Kors’ hjemmeside, så vi kunne undersøge designet af de forskellige elementer på siden og hvor vidt noget af det kunne forbedres.
Uge 3: 18/3 – 22/3
Denne uge blev primært brugt på at skrive indholdsstrategi samt få den finpudset og gjort klar til aflevering. Her var det mest udfordrende for os, at få skåret ned i den tekst vi havde skrevet, eftersom at vi havde alt for meget. Mest af alt var det udfordrende at ramme et punkt, hvor man stod inden for det tilladte antal tegn og teksten stadig var dybdegående nok og ikke virkede alt for overflødisk.
Men i sidste ende fik vi teksten skåret ned og vi var alle nogenlunde tilfredse med indholdet. Til sidst fik vi indsat alle bilag og læst korrektur på hele teksten, hvorefter vi satte rapporten op i InDesign. Her er den endelige indholdsstrategi/rapport:
Derudover blev noget af ugen også brugt på at få lavet et moodboard samt style-tile, som egentlig var tiltænkt vores app, men det var også rart at kunne refererer til det under opsætningen af rapporten.


Her havde vi taget udgangspunkt i URK’s hjemmeside og deres farve-pallette. Dog ændrede vi en smule på farverne eftersom at vi mente nogle af farverne virkede for skrigende og ubehagelige. Vi besluttede os at lave en A/B test med de to farve-palletter (A værende URK’s originale og B værende vores nye), hvor vi udspurgte folk i vores målgruppe.



Her svarede størstedelen af testpersonerne at de foretrak B (altså vores farve-pallette), så det var også den vi valgte at arbejde videre med.
Uge 4: 2/4 – 7/4
Eftersom at vi nu var færdige med vores indholdsstrategi, valgte vi at ligge det meste af vores fokus på vores kode-løsning i denne uge. Vi startede med at færdiggøre vores lo-fi wireframe i XD og derefter finpudsede vi den så den blev mere mid-fi.
Efter vi havde lavet en grundig og detaljeret wireframe, sammensatte vi den til funktionel prototype, så vi kunne begynde at udføre think-aloud brugertests på den. Her testede vi 5 forskellige personer fra vores målgruppe, for at undersøge om der var noget der kunne forbedres ved interaktionen.
I denne uge eksperimenterede vi også med vores instagram opslag, hvor vi lavede nogle forskellige udkast til det som vi tænkte skulle være det sidste slide i opslaget.



Her prøvede vi også at lave nogle eye-tracking undersøgelser på dem ved brug af 3m VAS.





Derudover havde vi også en midtvejs-pitch med Andrea, hvor han kiggede vores wireframe i gennem og gav os en masse feedback på det vi havde lavet og vores koncept generelt, som vi så kunne tage videre med i vores proces.
Derefter begyndte vi på vores hi-fi prototype af appen og satte vores design system op i XD.

Uge 4: 8/4 – 14/4
Denne uge gik vi i gang med at kode udvalgte sider af vores prototype i HTML, CSS og JavaScript. Eftersom at vi kodet prototypen som en hjemmeside, skulle den også gøres responsivt, så her brugte vi media queries for at lave en version af vores løsning til stor skærm.
Vi startede med at oprette et fælles repository på GitHub, hvor vi så begyndte at kode de sider vi havde fået tildelt. Jeg havde valgt at jeg gerne ville kode udforsk-siden, det vil sige den side, hvor man kan gå ind og søge efter bestemte aktiviteter/kurser som man gerne vil deltage i. Her fokuseret jeg på at kode et fungerende filtreringssystem med JavaScript, hvor man kunne tjekke nogle tjekbokse af, derefter trykke på “søg”-knappen og så ville artiklerne på siden blive filtreret efter hvilke tjekbokset der er tjekket af.


Klik her for at se min video, hvor jeg forklarer min JavaScript kode.
Uge 4: 15/4 – 19/4
Denne uge var vi alle i gruppen blevet færdig med at kode og manglede kun de sidste små finpudsninger. Her gik nogle af os i gang med at opsætte pdf’en som vi skulle aflevere, der skal visuelt præsenterer og dokumenterer vores løsning/aflevering. Derudover gik vi også i gang med at lave infografikken i Illustrator, hvor vi baserede det på vores sekundære og primære research.
Efter vi havde lavet infografikken gik nogle af os i gang med at brainstorme idéer til klient-videoen, mens andre fra gruppen lavede videre på pdf’en. Selv gik jeg i gang med at lave selve instagram opslaget, ved brug af illustrator og photoshop, hvor jeg genbrugte ikonerne fra en af sektionerne i infografikken.






Derefter tog jeg et screenshot fra Instagram og rettede det lidt til i Photoshop, hvorefter jeg lavede et smart-object som jeg kunne sætte alle billederne ind i.






Senere lavede vi en ny caption til opslaget:
Så brugte vi også en del af ugen på at filme vores klientvideo, samt TikTok-videoen (som var vores tredje produkt).
Her er manus og storyboard til klientvideoen:




Efter vi havde lavet alle optagelserne til klient-videoen, brugte vi Premiere Pro og AfterEffects for at redigerer den færdig. Klik her for at se den færdige klient-video.
Efter både klient-video og TikTok video var færdig, manglede vi ikke meget mere, ud over de sidste rettelser i pdf’en, samt at samle alle vores filer til afleveringen.

Refleksion
Det har været et MEGET langt projekt, eller sådan føles det i hvert fald. Jeg synes at jeg begyndte og blive ret træt af projektet efter de første 3 uger, så nu er jeg spændt på at se, hvor godt jeg klarer det til 3. semester, hvor hele semesteret er ét langt projekt. Men jeg vil sige at jeg overordnet er tilfreds med det stykke arbejde vi har lavet for hold da op hvor skulle vi lave meget synes jeg.
Det var rart at arbejde i en stor gruppe, så følte jeg altid at mindst én af os havde nogenlunde overblik over bestemte dele af projektet, fordi jeg blev nemt overvældet af alle de opgaver. Vi havde selvfølelig også mange udfordringer undervejs, som for eksempel i anden uge, hvor vi havde svært ved at finde ud af, hvordan vi skulle skrive indholdsstrategien. Jeg forstår stadig ikke, hvorfor indholdsstrategien skulle afleveres før alt det andet, fordi det virkede som om at vi lavede en “omvendt proces”, hvor vi først skulle bruge modeller og metoder til at analyserer indhold som vi endnu ikke havde lavet og så derefter lave indholdet og prøve at tilpasse det til indholdsstrategien. Der føler jeg at det måske ville have givet bedre mening at lave selve indholdet først (altså opslagene) og så derefter skrive indholdsstrategi baseret på vores produkter. Men Karen Malene virkede til at være tilfreds med indholdsstrategien og gav os noget god feedback som helt sikkert kommer til nytte i eksamensprojektet.
Kodningen var også en udfordring, men jeg synes nu alligevel at det gik bedre end til JS-projektet, så måske har jeg forbedret mig siden. Jeg synes stadig ikke at JavaScript giver særlig god mening for mig, men jeg prøver at lære det derhjemme også og vil gerne nå et punkt, hvor jeg kan sige at forstår det godt. Men jeg synes at min kode blev god, selvom CSS’en virkelig drillede til sidst og der stadig er ting jeg ville ændre, hvis vi havde haft mere tid og overskud. Så var der selvfølgelig også den anden sidste dag af projektet (den dag jeg sidder og skriver det her) lige inden vi skulle aflevere, hvor jeg ved en fejl slettede mit procesportfolio inde på FileZilla og var nødt til at kontakte one.com for at gendanne det. Jeg fik heldigvis det hele tilbage igen, men det var mildt sagt en meget stressende oplevelse for mig.
Ift. mine gruppemedlemmer, var jeg som sagt glad for at være i en større gruppe, men jeg var også rigtig glad for mine gruppemedlemmer på et personligt niveu. Jeg synes at vi igennem hele projektet har talt rigtig godt med hinanden og været gode til at hjælpe og støtte hinanden når det blev svært. Jeg synes virkelig at alle i gruppen har gjort en lige stor indsats og at ingen har arbejdet mere eller mindre end andre. Alle i gruppen har deltaget aktivt og været gode til at melde ud, hvis man ikke lige kunne møde op eller havde planer. Jeg vil i hvert fald sige at jeg er meget tilfreds med min gruppe og glæder mig til at arbejde sammen med dem igen til eksamen. Jeg synes også at vi har været gode til at holde vores SCRUM-board opdateret og har holdt os godt inden for tidsplanen, så vi ikke på noget tidspunkt var nødt til at stresse for meget eller overarbejde.