29/08/24 og 04/09/24
Dag 1 – 29/08/24
Til denne undervisnings-gang skulle vi, sammen i teams, konsulterer nogle studerende fra de forskellige sundhedfagliglige uddannelser på UCL, som havde valgt valgfaget XR. Her var de studerende startet på et projekt, hvor de i grupper skulle udvikle en XR-løsning som kan løse et problem inden for den sundhedsfaglige verden. Om formiddagen havde vi noget introduktion til UX consulting og XR, sammen med Marc og Rasmus.

XR: Står for eXtended Reality og er et paraply-begreb som dækker over VR, AR og MR.
VR: Står for Virtual Reality og er en teknologi som gør det muligt for brugeren at opleve et miljø gennem en virtuel verden, mens man har et VR-headset på.
AR: Står for Augmented Reality og er en kombination af data fra den virkelige verden og den virtuelle verden. Et eksempel kunne være Pokémon Go appen.
MR: Står for Mixed Reality og er en blanding mellem AR og VR.
Derudover fik vi også en kort intro i hvad vores rolle som konsulenter er og de tre forskellige niveauer man kan konsulterer på:
Strategisk niveau: Hvor bevæger virksomheden sig hen? Hvilke scenarier, muligheder og valg har vi?
Taktisk niveau: Hvilke målgrupper og historier bør vi staste på? Og med hvilke aktører og relationer?
Operationelt niveau: Hvordan udfordrer vi den taktik vi har lagt?Nye teknologier? nye arenaer?
Til sidst fik vi også en kort introduktion til MECE, som står for Mutually Exclusive og Collectively Exhaustive. MECE er et værktøj, som bl.a. kan bruges til at lave lister og det bygger på at man har alt/alle placeret i grupper/kategorier som ikke overlapper (altså Mutually Exclusive), samtidig med at man også inkluderer alt/alle (Collectively Exhaustive). Et eksempel på en liste som ikke er MECE kunne være denne her:
18 – 24 år
25 – 34 år
35 – 44 år
45 – 55 år
55+ år
Listen er mutually exclusive eftersom at grupperne ikke overlapper, men den er ikke collectively exhaustive, da den ikke inkluderer folk som er under 18 år og derfor kan den ikke være MECE-compliant.
Hvis listen skal være MECE-compliant, skal den derfor se sådan her ud:
0 – 17 år
18 – 24 år
25 – 34 år
35 – 44 år
45 – 55 år
55+ år
Ift. at konsulterer, kan MECE bruges til at sørger for at der skabes komplette løsninger til ens klient, hvor ingen informationer/data gentages eller udelukkes.
Da vi var færdige med vores introduktion fik vi en frokost-pause, hvorefter vi alle skulle tage over til UCL på Niels Bohrs Allé, for at mødes med de studerende som vi skulle konsulterer. Freya og jeg havde taget cykler med, så vi besluttede os for at cykler derover.
Da vi kom over til Niels Bohrs Allé satte vi os alle sammen i vores teams, hvorefter vi skiftedes til at konsulterer 3 forskellige grupper fra XR-valgfaget.
Dag 2 – 04/09/24
Denne gang var det så de sundhedsfaglige studerendes tur til at komme ud til os på Seebladsgade. Hver gruppe fra SUND havde valgt en bestemt idé, som de gerne ville arbejde videre med, hvor det så var vores opgave at konsulterer dem og hjælpe dem med at videudvikle på idéen.
Refleksion
Generelt synes jeg at forløbet gik godt for min gruppe og jeg, men det var også udfordrende og gjorde mig ret usikker i mine egne evner og viden, når det kommer til multimediedesign. Jeg føler ikke rigtig selv at vi kunne give dem fra SUND, den konsultation de havde brug for, især fordi alle deres løsninger var XR relateret og som multimediedesigner er det ikke rigtigt det som jeg er mest ekspert på. Selvfølgelig kunne vi give dem fra SUND nogle gode råd ift. målgrupper, brugertests og design af brugergrænseflader, men en del af mig føler, at det ikke rigtigt var det som de ledte efter eller havde håbet på, at få konsultation i. Men jeg er heller ikke helt sikker på, hvad deres forventninger egentlig var til os.
Jeg ville egentlig have skrevet, at jeg ikke rigtig følte jeg havde fået så meget ud af disse to undervisningsgange, men efter at have tænkt lidt mere over det, synes jeg alligevel at det har givet mig noget som jeg helt sikkert vil kunne bruge fremover på min uddannelse og potentielt på arbejdsmarkedet. Jeg synes at jeg fik et bredere perspektiv på, hvornår de principper og metoder jeg har lært, rent faktisk kan blive brugt. De gælder ikke kun når det kommer til design af hjemmesider og apps, men kan egentlig blive brugt i nærmest alle sammenhænge ift. design og udvikling. Ikke at jeg ikke var klar over det i forvejen, men jeg synes at jeg er blevet endnu mere klar over det nu.
Derudover hjalp det mig også med at forstå, hvordan ens idéer og projekter kan lyde, for en udefrakommende. Når man selv sidder med en idé og udvikler på den, kan der være så mange ting man glemmer at tænke over og det kan derfor være meget rart at have nogle nye øjne til at vurderer ens projekt/idé. Men det her var en af de få gange, hvor jeg selv skulle sidde i den anden ende og være den som vurderer idéen og stiller spørgsmål til den. Og det synes jeg var en interessant oplevelse, fordi det åbner ens perspektiv for, hvad man måske nogle gange selv kan glemme at tænke over, når man sidder og udvikler på en idé/projekt.